Legislativa nastavení slev

Jak na e-shopu používat slevy po vydání tlačítkové novely?

mouse

Automatické napojení

Nemusíte nic
exportovat ručně.

Zvýšení produktivity

Vše běží automaticky a vy se
můžete věnovat tomu, co je
opravdu důležité.

Uživatelská přívětivost

Příjemnější nákupní
zážitek pro vaše zákazníky.

Poslední 1-2 roky se postupně objevovaly informace o chystané novele zákona o ochraně spotřebitele, takzvané „tlačítkové novele“. Právní dokument, který platí pro všechny země EU, nabyl v platnost 6. 1. 2023 také u nás v Česku.

Protože se změny týkají zejména e-shopů, připravili jsme si pro vás shrnutí hlavních bodů, kterým by e-shopaři měli věnovat pozornost.

Recenze

Výpočet slev

Dodání zboží do max 30 dní

Odstoupení od smlouvy

Tlačítko potvrzení objednávky

Obchodní podmínky e-mailem

 

My se nyní podíváme detailněji na oblast slev. Pojďme si společně projít nejčastější otázky, které se této oblasti mohou týkat.

 

 

Jaké informace lze považovat za informace o slevě z ceny výrobku?

Informací o slevě ve smyslu ustanovení § 12a zák. č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, se rozumí každá informace, která vyvolává dojem snížení ceny.

Jde tedy nejen o vyjádření konkrétního údaje o slevě, např. -20 %, sleva 100 Kč, sleva 10 % na vše, ale i obecná vyjádření typu “akce”, “Black Friday” apod.

NÁŠ TIP: Povinnost podle ust. § 12a ZOS se naopak nevztahuje na prohlášení, jako jsou např. "naše cena“, “nejnižší cena”, "dlouhodobě výhodná cena“, "2+1 zdarma“ a další.

 

Jaké údaje musí obsahovat informace o slevě?

Informace o slevě musí obsahovat informaci o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy.

Výrobek pak samozřejmě musí být také označen cenou platnou v okamžiku nabídky. Nadto nová právní úprava zpřísňuje požadavky na informování spotřebitele o celkové ceně výrobku, kdy spotřebitel musí být vždy (i v případě krátkodobých plošných slev) informován o konečné ceně prodávaných výrobků.

Žádné další cenové údaje, jako je např. cena, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván bezprostředně před poskytnutím slevy, uvedeny být nemusí. Jejich uvedení může být naopak pro spotřebitele matoucí a může být posuzováno z hlediska dodržování zákazu užívání nekalých obchodních praktik. Tyto jiné cenové údaje musí být dostatečně jasně vysvětleny a nesmí vzbuzovat dojem, že jsou nejnižší cenou výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy.

KONKRÉTNÍ PŘÍKLAD Z PRAXE: V období od 1. 7. 2023 do 9. 7. 2023 prodávající nabízel a prodával výrobek za 350,- Kč. V období od 10. 7. 2023 do 15. 7. 2023 nabízel a prodával výrobek za 300,- Kč. Následně byl výrobek od 15. 7. 2023 do 31. 7. 2023 opět nabízen a prodáván za 350,- Kč. V období od 1. 8. 2023 bude výrobek nabízen a prodáván s 50% slevou. Na cenovce, na které prodávající informuje o slevě, je proto povinen uvést nejnižší cenu, za kterou výrobek nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím této slevy, tj. v tomto případě cenu 300,- Kč. Z této ceny musí být také vypočítána deklarovaná výše slevy. Uvedení dalších cenových informací je nadbytečné a může být pro spotřebitele matoucí.

 

Jaká pravidla platí pro slevy, kdy prodávající výši slevy postupně zvyšuje?

K poskytnutí slevy v různé výši musí dojít bezprostředně po sobě, tedy nepřerušeně, a výše slevy se musí zvyšovat (nesmí se snížit).

Při splnění těchto podmínek je prodávající povinen informovat spotřebitele o nejnižší ceně, za kterou výrobek nabízel a prodával v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy.

KONKRÉTNÍ PŘÍKLAD Z PRAXE: Do 31. 12. 2022 byl výrobek nabízen a prodáván za 500,- Kč. V období od 1. 1. 2023 do 15. 1. 2023 prodávající nabízel a prodával výrobek s 20% slevou, tj. za 400,- Kč. Od 16. 1. 2023 prodávající zvýšil slevu na 50 %, tj. výrobek nabízí a prodává za 250,- Kč. Cenou, kterou je prodávající povinen na cenovce uvést jako nejnižší cenu za posledních 30 dnů, je 500,- Kč. Cena 500,- Kč byla platná před prvním poskytnutím slevy, tj. do dne 31. 12. 2022.

KONKRÉTNÍ PŘÍKLAD Z PRAXE: Do 31. 12. 2022 byl výrobek nabízen a prodáván za 500,- Kč. V období od 1. 1. 2023 do 10. 1. 2023 prodávající nabízel a prodával výrobek s 20% slevou, tj. za 400,- Kč. Od 11. 1. 2023 do 15. 1. 2023 byl výrobek opět nabízen a prodáván za 500,- Kč. Od 16. 1. 2023 prodávající výrobek nabízí a prodává za 250,- Kč. Nejnižší cenou za posledních 30 dnů, kterou je prodávající povinen na cenovce uvést, je cena 400,- Kč (slevu je třeba vypočítat z částky 400,- Kč, tj. výše slevy nebude 50 % jako v příkladu 1, ale 37,5 %). Nejedná se totiž o postupně se zvyšující slevu.

 

Jak je to s věrnostními programy? Dopadá ust. § 12a zákona o ochraně spotřebitele i na slevy poskytované v jejich rámci?

V případě věrnostních programů je rozlišováno mezi:

a) skutečně přizpůsobenými slevami z cen, jako jsou např. slevy poskytované spotřebiteli při zvláštních příležitostech (např. narozeniny), slevy vyplývající z předchozích nákupů u prodávajícího (slevový poukaz na další nákup), sbírání bodů, které spotřebitel využije jako slevu při dalších nákupech u prodávajícího

b) slevami oznamovanými obecně (např. slevové kódy pro všechny spotřebitele, slevy pro všechny členy věrnostního programu přístupné většině spotřebitelů, tj. „tento víkend sleva 20 % pro všechny členy klubu“, „při zadání tohoto kódu sleva 10 % na vše“).

V PRAXI: Pokud jde o skutečně přizpůsobené slevy z ceny, povinnost daná ust. § 12a zákona o ochraně spotřebitele na ně nedopadá. Naopak na slevy oznamované obecně se tato povinnost uplatní.

 

Je třeba uvádět nejnižší cenu, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy, i při hromadných slevových akcí, tj. u akcí typu „sleva 20 % na vše“?

Nejnižší cena, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy, podle ust. § 12a ZOS musí být uvedena i při takových typech slevových akcí. Nejnižší ceny výrobků, na které se slevová akce vztahuje, nemusí být přímo součástí takového obecného oznámení o slevě (např. velkého poutače informujícího o plošné slevě), postačí jejich uvedení na cenovkách u jednotlivých výrobků společně s aktuálními prodejními cenami.

 

Aplikuje se ust. § 12a ZOS i v případě, kdy spotřebitel získá slevu na výrobek na základě kupónu, který si předtím zakoupil?

Ne, v takovém případě se jedná o přizpůsobenou slevu z ceny. Nejnižší cena, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy, nemusí být uvedena.

 

Dopadá ust. § 12a ZOS i na případy, kdy je cenová výhoda vázaná na zakoupení určitého množství výrobků?

Nedopadá. V případech slevových akcí typu "2+1 zdarma“, "sleva 20 % při koupi 3 kusů“ není třeba uvádět nejnižší cenu, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy.

 

 

Děkujeme za projevenou důvěru, přejeme Vám hodně spokojených zákazníků a ať se daří!

 

Váš tým Clevero

Technická podpora chytrého řešení Clevero

Jsme tu pro vás: Po - Pá 8:00 - 17:00

597 317 061, podpora@poski.com

Chcete skvělý e-shop? Napsat nám zprávu je první krok. Další je na nás.

Podmínky zpracování osobních údajů
* povinné položky
Nahoru